Exempel ur verkligheten:
Hur gör spelbolagen för att få en spelare att fortsätta spela?

Det här brevet kom som sms och skickades till en av dom, som är inskrivna i behandling för att bli fri från sitt spelberoende. Spelsidan i fråga hade väl upptäckt, att en “favoritkund” försvunnit… Och så skickade de ett brev, för att försöka locka tillbaka “guldfisken”, som släppt från kroken.

Vilken falskt personlig och förledande ton, som används för att få spelaren, att känna sig både som speciell och som en favorit.

Hejsan Ulla

Hoppas allt är bra med dig!
Jag måste säga att det är super trist att du valde att stänga ditt konto.
Du är verkligen inte en spelare jag vill förlora!!

Jag ringde dig just eftersom jag tycker att det är enklare över telefonen, men hade ingen tur.

Jag skulle väldigt gärna ha erbjudit dig en bonus den dagen du kom in till chatten, tyvärr så när min arbetskamrat ringde mig så hade jag min telefon avstängd eftersom jag var med en vän på sjukhuset.

Eftersom du hade mig som kontoansvarig så kan jag förstå att han tog det beslutet han gjorde, han är lite ny och blev säkerligen lite nervös. Jag vill mest att du förstår omständigheterna.

Jag erbjuder dig därför bonusen idag. 1000 SEK finns att få om du skulle välja att komma tillbaka till oss.

Skulle du känna att erbjudandet är bra så ber jag dig att kontakta chatten eftersom jag måste iväg och kika på lägenheter hela eftermiddagen.
Inte min favorit syssla men ett nödvändigt ont!

Med vänlig hälsning,
Petra
(Personerna heter i verkligheten något annat)

mailfranspelbolaget